Jön a félévi bizi

Mix
PEOPLE TEAM tábor

A félévi bizonyítványosztás együtt járhat szorongással és félelmekkel, különösen, ha a gyermek és a szülők eltérő elvárásokkal rendelkeznek az eredményekkel kapcsolatban. A  jó szülő kötelessége felvértezni a családot és persze elsősorban a diákot a negatív érzelmekkel szemben. Rosta Ágnes pszichológus, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány munkatársa szerint létfontosságú, hogy a szülők ne tegyék függővé a szeretetüket a gyermekük iskolai eredményeitől. A bizonyítvány esély a gyermek jelenlegi helyzetének felmérésére, a következő félév megtervezésére, és arra, hogy a pedagógusokkal az év közben rutinná vált folyamatos kommunikációban több részlet is szerepet kapjon.

Felderíteni az okokat

Tartsunk vizsgálatot, találjuk meg a hibákat és a miérteket, tűzzünk ki reális célokat a következő félévre! Fontos, hogy a gyermek tudja: a mostani teljesítmény nem végleges, és nem ez határozza meg őt. A szülőknek el kell kerülniük a bántalmazó és büntető reakciókat, helyette támogatniuk kell a gyermeket, akinek elsősorban elismerésre, de legalábbis támaszra van szüksége az erőfeszítéseiért.

Megbecsülni az igyekezetet

A jó bizonyítványt érdemes dicsérni, azonban a túlzott tárgyi jutalmazást kerülni kell. A beszélgetések és az erőfeszítések értékelése alapvetés. Kulcsfontosságú a folyamatos kommunikáció, a tanulmányok nyomon követése, a tudatosítás, hogy a diák jövőjét nem ezek a januári számok határozzák meg. A szülői szeretet és méltatás rendkívüli mozgatóerőnek bizonyulnak. A büntető reakciók kerülendők, helyette a gyermeket a saját erőfeszítéseiben kell támogatni és dicsérni. A szülőknek konstruktív módon kell reagálniuk a teljesítményre.

Kitartani, díjazni, fejlődni

A gyermek iskolai teljesítménye nemcsak a tanulmányi eredményekről szól, hanem a fejlődésről és a kitartásról is. A szülők vegyék észre és értékeljék ezeket a gyermekben, és ne csak a jegyekre koncentráljanak. A gyermek lelkesítésében a belső motiváció fejlesztése és az erőfeszítések tisztelete kulcsfontosságú. A méltatás a fejlődés egyik záloga.

Felkarolni, nem pedig jósolni

A pszichológiai kutatások szerint a gyerekek szeretetteljes biztatása, valamint annak a képességnek a fejlesztése, hogy elfogadják az ösztönzést, fontosabb, mint a külső jutalmazás. Ezek hosszú távon fenntartják a gyermek érdeklődését. A félévi bizonyítvány nem kell meglepetés legyen: folyamatos kommunikáció a sulival, odafigyelés a család részéről, visszacsatolások, visszajelzések, illetve őszinteség a gyerekek és a szülők oldaláról is, segítségnyújtás, rendszeresség és következetesség – ezek mind csökkenthetik a szorongást ebben az időszakban. A tantárgyi osztályzatok nem jóslatok, nem látomások egy varázsgömbben, és semmiképpen nem a siker zálogai, csupán aktuális helyzetet tükröznek, nem végleges állapotot.

Pozitívan nézni

A félévi bizonyítványosztás friss esély a szeretetünk és a ragaszkodásunk kimutatására, a fejlődésre, a felkarolásra és a tervezés továbbgondolására, amennyiben pedig szükséges, a kiigazításokra, valamint – ne feledkezzünk meg a lényegről! – arra, hogy együtt örüljünk akár a részleges sikereknek is. Ennél hatásosabb támogatást aligha kaphatnának tőlünk a gyerekek.

Hrdina-Bárány Zsuzsi cikke nyomán: divany.hu

Lejegyezte: S. Imagiro


Vízöntő, a forradalmár
Gyertyák és medvék

LEGFRISSEBB

PEOPLE TEAM tábor

Nem tehetek róla!

Hibáztassunk másokat! Mert az könnyebb, mint megmagyarázni magunknak, hogy nem úszni tanulunk, hanem próbáljuk magunkat vízbe fojtani. Megtanultunk alibit keresni…
PEOPLE TEAM tábor

3. turnus – csapatok

A harmadik turnusban nem színek szerint voltak felosztva a csapatok, hanem mindegyik egy-egy sportágat képviselt. Őket mutatnánk be nektek. EVEZŐSÖK…

KAPCSOLÓDÓ

PEOPLE TEAM tábor
Mix

Amikor a siker ad mattot

Jelen cikket nagymértékben inspirálta egy osztálytársam – egyben barátom –, akivel minap…