A félévi bizonyítványosztás együtt járhat szorongással és félelmekkel, különösen, ha a gyermek és a szülők eltérő elvárásokkal rendelkeznek az eredményekkel kapcsolatban. A jó szülő kötelessége felvértezni a családot és persze elsősorban a diákot a negatív érzelmekkel szemben. Rosta Ágnes pszichológus, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány munkatársa szerint létfontosságú, hogy a szülők ne tegyék függővé a szeretetüket a gyermekük iskolai eredményeitől. A bizonyítvány esély a gyermek jelenlegi helyzetének felmérésére, a következő félév megtervezésére, és arra, hogy a pedagógusokkal az év közben rutinná vált folyamatos kommunikációban több részlet is szerepet kapjon.
Felderíteni az okokat
Tartsunk vizsgálatot, találjuk meg a hibákat és a miérteket, tűzzünk ki reális célokat a következő félévre! Fontos, hogy a gyermek tudja: a mostani teljesítmény nem végleges, és nem ez határozza meg őt. A szülőknek el kell kerülniük a bántalmazó és büntető reakciókat, helyette támogatniuk kell a gyermeket, akinek elsősorban elismerésre, de legalábbis támaszra van szüksége az erőfeszítéseiért.
Megbecsülni az igyekezetet
A jó bizonyítványt érdemes dicsérni, azonban a túlzott tárgyi jutalmazást kerülni kell. A beszélgetések és az erőfeszítések értékelése alapvetés. Kulcsfontosságú a folyamatos kommunikáció, a tanulmányok nyomon követése, a tudatosítás, hogy a diák jövőjét nem ezek a januári számok határozzák meg. A szülői szeretet és méltatás rendkívüli mozgatóerőnek bizonyulnak. A büntető reakciók kerülendők, helyette a gyermeket a saját erőfeszítéseiben kell támogatni és dicsérni. A szülőknek konstruktív módon kell reagálniuk a teljesítményre.
Kitartani, díjazni, fejlődni
A gyermek iskolai teljesítménye nemcsak a tanulmányi eredményekről szól, hanem a fejlődésről és a kitartásról is. A szülők vegyék észre és értékeljék ezeket a gyermekben, és ne csak a jegyekre koncentráljanak. A gyermek lelkesítésében a belső motiváció fejlesztése és az erőfeszítések tisztelete kulcsfontosságú. A méltatás a fejlődés egyik záloga.
Felkarolni, nem pedig jósolni
A pszichológiai kutatások szerint a gyerekek szeretetteljes biztatása, valamint annak a képességnek a fejlesztése, hogy elfogadják az ösztönzést, fontosabb, mint a külső jutalmazás. Ezek hosszú távon fenntartják a gyermek érdeklődését. A félévi bizonyítvány nem kell meglepetés legyen: folyamatos kommunikáció a sulival, odafigyelés a család részéről, visszacsatolások, visszajelzések, illetve őszinteség a gyerekek és a szülők oldaláról is, segítségnyújtás, rendszeresség és következetesség – ezek mind csökkenthetik a szorongást ebben az időszakban. A tantárgyi osztályzatok nem jóslatok, nem látomások egy varázsgömbben, és semmiképpen nem a siker zálogai, csupán aktuális helyzetet tükröznek, nem végleges állapotot.
Pozitívan nézni
A félévi bizonyítványosztás friss esély a szeretetünk és a ragaszkodásunk kimutatására, a fejlődésre, a felkarolásra és a tervezés továbbgondolására, amennyiben pedig szükséges, a kiigazításokra, valamint – ne feledkezzünk meg a lényegről! – arra, hogy együtt örüljünk akár a részleges sikereknek is. Ennél hatásosabb támogatást aligha kaphatnának tőlünk a gyerekek.
Hrdina-Bárány Zsuzsi cikke nyomán: divany.hu
Lejegyezte: S. Imagiro