Ha azt mondanám, hogy a reklámok mindenkit befolyásolnak, sokan ellenkeznének, de miről is van szó?
Szerintem van benne valami igazság, nem is kevés. Eleve azért hozták létre a reklámokat, hogy többet vegyünk az eladni kívánt termékből. A reklámszakemberek tudatosan választják ki a termék csomagolását és formáját, meleg színeket alkalmaznak, és próbálják minél eladhatóbbá tenni a reklámjuk tárgyát. Sok addiktív rész van benne, ez lehet képsorozat vagy akár a zene is. Én is jártam már úgy, hogy megkérdezték, mi a szám címe, erre pedig elmondtam, melyik reklámban láttam. A Mizo tej reklámjából a rapet nagyon sokan tudják szimplán azért, mert túl sokszor látták. Ha egy reklám teljesen értelmetlen és kiakasztó, az is elérte célját, felkeltette a figyelmedet. Biztos másnap erről fogtok beszélni a haverokkal.
A kedvencem az, amikor gyerekcsatornákon tisztítószereket és háztartási eszközöket reklámoznak. Ennek a lényege, hogy a kisgyerek megjegyzi a reklámozott tárgyat, és bevásárláskor akkor is azt fogja elvinni, mert látta a tévében, és az a legjobb. Sokat foglalkoztak ezzel a témával, és kiderült, hogy a szülőket a gyerekeik tudják befolyásolni a legjobban. Vagy például a nőknek szóló reklámok sokkal sikeresebbek, ha kisgyerekek szerepelnek bennük, a férfiaknak szóló reklámok meg direkt rövidebbek.
Tudom, nagyon rosszul hangzik, hogy így befolyásolják az embert, de ha belegondolunk, ezt valaki szisztematikusan megtervezte és kitalálta. Valahol ez egy tiszteletre méltó dolog, mert ügyes.
Egyszer azt hallottam, hogy csak olyan termékeket szabad megvenni, amiket nem reklámoznak. Volt egy összehasonlítás az autómárkák között, és simán el lehetett dönteni, melyik kocsit mennyien veszik. Láttatok már Mustang-reklámot? Ugye nem? Mert nincs rá szükségük. A vevőik maguktól jönnek, és eleve mindenki ismeri őket, még ha csak hallásból is.
Mihócza Viki
KecskeNEWSás-archívum – 2014