Szilárd bácsi egy hatalmas doboz kíséretében érkezett a 7/a földrajzórájára. A diákok meglepődve figyeltek, és izgatottan várták, vajon mi lehet a dobozban. Szilárd bácsi mindig érdekes dolgokat hozott magával.
– Költözünk, Tanár Úr? – kiabált be Peti.
– Nem kizárt, Péter – jegyezte meg komoly arccal a tanár.
– Ez komolyan hangzik – szólt közbe Laura.
– Igen. A mai óra esetében némileg háttérbe szorítjuk a viccet, és komolyra fordítjuk a szót.
A gyerekek feszülten figyeltek.
– Kérlek benneteket, hogy gyertek ide az asztalom köré.
A gyerekek mind odamentek. Szilárd bácsi kinyitotta a dobozt, és a tartalmát az asztalra borította.
– Mennyi szemét! – kiabált be Zsolt.
– Én is azt gondolom. Tudjátok, hogy honnan hoztam? – kérdezte a tanár.
– A kukából? – próbált vicces lenni Andor.
– Nem. Sajnos ezt a nagy doboz szemetet az iskola folyosóiról szedtem össze. Ez mind olyan hulladék, amit ti, gyerekek dobtatok el.
Az egész osztály elcsodálkozott.
– Érdekes, igaz? De most szeretném, ha meg is vizsgálnánk mindet szépen sorban. Vince, légy szíves, hozd ide a szemetest! Ami valóban hulladék, azt kidobjuk, a többivel viszont kezdenünk kell valamit.
– Miért csináljuk ezt? – szólt közbe Anna, akinek láthatóan nem volt ínyére a szemétben való turkálás.
– Egyrészt azért, mert november 18-a és november 26-a között van az európai hulladékcsökkentési hét, másrészt, és ez a fontosabb, mert vigyáznunk kell a Földre, amíg még lehet.
– Attól nem lesz jobb a tengereknek, hogy én kidobom a szemetet – vágta oda Patrik.
– A tengereknek nem, de a környezetednek igen. Ha mindenki így áll az egészhez, mint te, Patrik, akkor nem fogunk előrejutni soha. Viszont ha mindenki csak a maga környezetére odafigyel, máris jobb lesz összességében minden. Elmagyarázom. Képzeljetek el egy fordított piramist! A piramis tetején csak az első lépés van, amikor is csökkentjük magunk körül a hulladékot. Vagyis: viszel magaddal szatyrot a boltba. A gyümölcsöt, zöldséget újratasakokba teszed. Kulacsot használsz műanyag flakon helyett.
– Ezt eddig is így csináltam – jegyezte meg büszkén Niki.
– Szuper. Akkor a következő lépés, hogy újrahasználsz dolgokat. Például a befőttesüvegbe ismét befőtt vagy lekvár kerül, de tehetsz bele rizst, lisztet, bármit. Esetleg a cipősdobozt használod a sulis technikacuccodnak.
– Egyszerűnek tűnik – szólt közbe Nóri.
– Igen, az, mégis nehezen működik. A következő lépéshez már mi, egyének kevesek vagyunk. Ez már az újrafeldolgozás, viszont ehhez is hozzájárulhatunk.
– Szelektív szemétgyűjtés – vágta közbe Kristóf.
– Így van. Talán már többen is ezt teszitek. Higgyétek el, hogy mindez nagyon fontos! A tiszta és friss környezet mindenkinek fontos. Szóval, most azt kérem, hogy négy csapatban dolgozzatok, és készítsetek egy-egy robotot, amikhez ezeket a hulladékokat használjátok fel.
Az osztály lázasan dolgozott óra végéig. A csapatok lelkesen építették a robotokat. Végül egy kis marék szemét került csak a kukába.
– Büszke vagyok rátok! – jelentette ki Szilárd bácsi, és nagy tapssal jutalmazta magát az egész osztály.
Kovács Dalma