A Summerhill Iskola Suffolkban, Angliában található. Alapítója Alexander Sutherland Neill skót pedagógus, oktatáselméleti szakember, a XX. század egyik legjelentősebb iskolakritikusa. Az oktatás és az iskola elméletének újszerű, a hagyományostól eltérő megközelítésmódjáról vált közismertté.
Az alapgondolat
A Summerhill Iskola filozófiájának fókuszában az a gondolat áll, hogy a gyerekeknek szabadon kell tanulniuk, ki-ki a maga útján, a felnőttek túlzott beavatkozása nélkül. Az iskola demokratikus struktúrája lehetővé teszi, hogy a diákok részt vegyenek a döntéshozatalban, és befolyásolják az iskola működését. Erre példa többek között, hogy a diákok szabadon választhatják meg, mely órákra mennek be, de még az iskolai szabályokról és irányelvekről is szavazhatnak.
Érdeklődni, tenni, alkotni
A Summerhill nagy hangsúlyt fektet a játékra és a kreativitásra. Az iskola ösztönzi, hogy a gyerekek elmélyedjenek az érdeklődésüknek megfelelő tevékenységekben, hobbikban, és ezt komoly infrastruktúrával és eszköztárral is támogatja. Az iskola művészeti stúdiója, koncertterme és színháza kifejezetten népszerű a diákok körében, de számos lehetőség van különböző szabadtéri tevékenységek, például sokféle sport, köztük a lovaglás gyakorlására, sőt még kertészkedésre is.
Oda és vissza
A Summerhill kritikusai szerint az iskola szervezete, irányítási rendszere nem kielégítő, alkalmatlan a diákok fegyelmezésére, hiányzik az akadémiai szigor és az a potenciál, amivel felkészíthetné a diákokat a való élet kihívásaira. Az iskola támogatói ezzel szemben úgy gondolják: éppen a szabadságra és az önkifejezésre fektetett hangsúly teszi lehetővé a diákok számára, hogy fontos készségekkel gazdagodjanak, mint például az önmotiváció, az önállóság vagy a kritikus gondolkodás.
Jelentős és hatásos
A Summerhill Iskola tehát egyedülálló és innovatív oktatási intézmény, amely előtérbe helyezi a diákok szabadságát és kreativitását. Bár nem biztos, hogy az iskolához és a tanuláshoz való viszonya mindenki számára ideális, az iskola jelentős hatást gyakorolt az oktatásra, és a mai napig inspirációval szolgál számos progresszív intézménynek szerte a világon.
Érdemes belekóstolni is
Noha Magyarországon is vannak olyan alternatív oktatási intézmények – mint például a Waldorf-iskolák –, amelyek szellemisége a Summerhillével rokonítható, nálunk még mindig inkább a hagyományos, poroszos jellegű oktatás a jellemző. Egy magas színvonalú nyári tábor azonban az ilyen iskolák diákjai számára is lehetőséget biztosíthat arra, hogy a Summerhill által lerakott alapokon belekóstolhassanak az egyéniségüknek és érdeklődési körüknek legmegfelelőbb ismeretekbe – az állami iskolarendszerben megszokottól kissé eltérő, szabadabb és szórakoztatóbb módon.
Élményekkel gazdagodva
A summerhilli hagyományokkal összhangban egy ilyen nyári tábor lehet az a kapu, amelyen belépve a gyermek a saját szemével láthatja: igenis lehet játékosan, önfeledten, színes élményekkel gazdagodva tanulni. Úgy, hogy – miközben fejlődik a személyisége, és szaporodnak a tárgyi ismeretei – életre szóló élményekkel megrakodva tér haza a táborozásból.
Kigyűjtötték: Béres Gergő és Pokorny Szilárd
Forrás: Summerhill School