Summerhill: iskola másként

Mix
PEOPLE TEAM tábor gyerekszemmel

A Summerhill Iskola Suffolkban, Angliában található. Alapítója Alexander Sutherland Neill skót pedagógus, oktatáselméleti szakember, a XX. század egyik legjelentősebb iskolakritikusa. Az oktatás és az iskola elméletének újszerű, a hagyományostól eltérő megközelítésmódjáról vált közismertté.

Az alapgondolat

A Summerhill Iskola filozófiájának fókuszában az a gondolat áll, hogy a gyerekeknek szabadon kell tanulniuk, ki-ki a maga útján, a felnőttek túlzott beavatkozása nélkül. Az iskola demokratikus struktúrája lehetővé teszi, hogy a diákok részt vegyenek a döntéshozatalban, és befolyásolják az iskola működését. Erre példa többek között, hogy a diákok szabadon választhatják meg, mely órákra mennek be, de még az iskolai szabályokról és irányelvekről is szavazhatnak.

Érdeklődni, tenni, alkotni

A Summerhill nagy hangsúlyt fektet a játékra és a kreativitásra. Az iskola ösztönzi, hogy a gyerekek elmélyedjenek az érdeklődésüknek megfelelő tevékenységekben, hobbikban, és ezt komoly infrastruktúrával és eszköztárral is támogatja. Az iskola művészeti stúdiója, koncertterme és színháza kifejezetten népszerű a diákok körében, de számos lehetőség van különböző szabadtéri tevékenységek, például sokféle sport, köztük a lovaglás gyakorlására, sőt még kertészkedésre is.

Oda és vissza

A Summerhill kritikusai szerint az iskola szervezete, irányítási rendszere nem kielégítő, alkalmatlan a diákok fegyelmezésére, hiányzik az akadémiai szigor és az a potenciál, amivel felkészíthetné a diákokat a való élet kihívásaira. Az iskola támogatói ezzel szemben úgy gondolják: éppen a szabadságra és az önkifejezésre fektetett hangsúly teszi lehetővé a diákok számára, hogy fontos készségekkel gazdagodjanak, mint például az önmotiváció, az önállóság vagy a kritikus gondolkodás.

Jelentős és hatásos

A Summerhill Iskola tehát egyedülálló és innovatív oktatási intézmény, amely előtérbe helyezi a diákok szabadságát és kreativitását. Bár nem biztos, hogy az iskolához és a tanuláshoz való viszonya mindenki számára ideális, az iskola jelentős hatást gyakorolt az oktatásra, és a mai napig inspirációval szolgál számos progresszív intézménynek szerte a világon.

Érdemes belekóstolni is

Noha Magyarországon is vannak olyan alternatív oktatási intézmények – mint például a Waldorf-iskolák –, amelyek szellemisége a Summerhillével rokonítható, nálunk még mindig inkább a hagyományos, poroszos jellegű oktatás a jellemző. Egy magas színvonalú nyári tábor azonban az ilyen iskolák diákjai számára is lehetőséget biztosíthat arra, hogy a Summerhill által lerakott alapokon belekóstolhassanak az egyéniségüknek és érdeklődési körüknek legmegfelelőbb ismeretekbe – az állami iskolarendszerben megszokottól kissé eltérő, szabadabb és szórakoztatóbb módon.

Élményekkel gazdagodva

A summerhilli hagyományokkal összhangban egy ilyen nyári tábor lehet az a kapu, amelyen belépve a gyermek a saját szemével láthatja: igenis lehet játékosan, önfeledten, színes élményekkel gazdagodva tanulni. Úgy, hogy – miközben fejlődik a személyisége, és szaporodnak a tárgyi ismeretei – életre szóló élményekkel megrakodva tér haza a táborozásból.

Kigyűjtötték: Béres Gergő és Pokorny Szilárd

Forrás: Summerhill School


Aki legyőzte a sárkányt
Tavaszi zsongás: méhes-mézes

LEGFRISSEBB

PEOPLE TEAM tábor

Nem tehetek róla!

Hibáztassunk másokat! Mert az könnyebb, mint megmagyarázni magunknak, hogy nem úszni tanulunk, hanem próbáljuk magunkat vízbe fojtani. Megtanultunk alibit keresni…
PEOPLE TEAM tábor

3. turnus – csapatok

A harmadik turnusban nem színek szerint voltak felosztva a csapatok, hanem mindegyik egy-egy sportágat képviselt. Őket mutatnánk be nektek. EVEZŐSÖK…

KAPCSOLÓDÓ

PEOPLE TEAM tábor
Mix

Beszélő költészet

Ma csatlakoztunk az irodalmárok órájához, ahova rajtunk kívül Magyari Andrea (író-fordító) és…