Summerhill: iskola másként

Mix
PEOPLE TEAM tábor gyerekszemmel

A Summerhill Iskola Suffolkban, Angliában található. Alapítója Alexander Sutherland Neill skót pedagógus, oktatáselméleti szakember, a XX. század egyik legjelentősebb iskolakritikusa. Az oktatás és az iskola elméletének újszerű, a hagyományostól eltérő megközelítésmódjáról vált közismertté.

Az alapgondolat

A Summerhill Iskola filozófiájának fókuszában az a gondolat áll, hogy a gyerekeknek szabadon kell tanulniuk, ki-ki a maga útján, a felnőttek túlzott beavatkozása nélkül. Az iskola demokratikus struktúrája lehetővé teszi, hogy a diákok részt vegyenek a döntéshozatalban, és befolyásolják az iskola működését. Erre példa többek között, hogy a diákok szabadon választhatják meg, mely órákra mennek be, de még az iskolai szabályokról és irányelvekről is szavazhatnak.

Érdeklődni, tenni, alkotni

A Summerhill nagy hangsúlyt fektet a játékra és a kreativitásra. Az iskola ösztönzi, hogy a gyerekek elmélyedjenek az érdeklődésüknek megfelelő tevékenységekben, hobbikban, és ezt komoly infrastruktúrával és eszköztárral is támogatja. Az iskola művészeti stúdiója, koncertterme és színháza kifejezetten népszerű a diákok körében, de számos lehetőség van különböző szabadtéri tevékenységek, például sokféle sport, köztük a lovaglás gyakorlására, sőt még kertészkedésre is.

Oda és vissza

A Summerhill kritikusai szerint az iskola szervezete, irányítási rendszere nem kielégítő, alkalmatlan a diákok fegyelmezésére, hiányzik az akadémiai szigor és az a potenciál, amivel felkészíthetné a diákokat a való élet kihívásaira. Az iskola támogatói ezzel szemben úgy gondolják: éppen a szabadságra és az önkifejezésre fektetett hangsúly teszi lehetővé a diákok számára, hogy fontos készségekkel gazdagodjanak, mint például az önmotiváció, az önállóság vagy a kritikus gondolkodás.

Jelentős és hatásos

A Summerhill Iskola tehát egyedülálló és innovatív oktatási intézmény, amely előtérbe helyezi a diákok szabadságát és kreativitását. Bár nem biztos, hogy az iskolához és a tanuláshoz való viszonya mindenki számára ideális, az iskola jelentős hatást gyakorolt az oktatásra, és a mai napig inspirációval szolgál számos progresszív intézménynek szerte a világon.

Érdemes belekóstolni is

Noha Magyarországon is vannak olyan alternatív oktatási intézmények – mint például a Waldorf-iskolák –, amelyek szellemisége a Summerhillével rokonítható, nálunk még mindig inkább a hagyományos, poroszos jellegű oktatás a jellemző. Egy magas színvonalú nyári tábor azonban az ilyen iskolák diákjai számára is lehetőséget biztosíthat arra, hogy a Summerhill által lerakott alapokon belekóstolhassanak az egyéniségüknek és érdeklődési körüknek legmegfelelőbb ismeretekbe – az állami iskolarendszerben megszokottól kissé eltérő, szabadabb és szórakoztatóbb módon.

Élményekkel gazdagodva

A summerhilli hagyományokkal összhangban egy ilyen nyári tábor lehet az a kapu, amelyen belépve a gyermek a saját szemével láthatja: igenis lehet játékosan, önfeledten, színes élményekkel gazdagodva tanulni. Úgy, hogy – miközben fejlődik a személyisége, és szaporodnak a tárgyi ismeretei – életre szóló élményekkel megrakodva tér haza a táborozásból.

Kigyűjtötték: Béres Gergő és Pokorny Szilárd

Forrás: Summerhill School


LEGFRISSEBB

PEOPLE TEAM tábor

Bányászmúzeum

Mix
1937 szeptemberében kezdődött meg Oroszlányban a szénbányászat. A II. világháború előtt részvénytársasági formában működött, majd…

KAPCSOLÓDÓ

PEOPLE TEAM tábor

Fanatizmus

Mix
Hogy mit jelent a fanatizmus? Erre nehéz válaszolni, mivel sokféleképpen lehet értelmezni. Elsősorban vallási meggyőződés,…
PEOPLE TEAM tábor

A kicsivel nem megy

Mix
Kedves Télapó! Dávid vagyok, egy hatéves fiú. Kérlek, ne hozz semmilyen ajándékot a nővéremnek! Ő…
PEOPLE TEAM tábor

Egy csepp élet

Mix
Adj esélyt a jövőnek, adj vért! Ezt a feliratot már sok helyen láttam, plakátokon a városunk…

This will close in 21 seconds